fredag 15 augusti 2008

Logga eller inte på fotografier?

Jag har deltagit i en diskussionBLIXMANS blogg: http://blixman.blogg.se/ under temat att lägga logga i sina bilder för att skydda dem för stölder eller missbruk på andra sätt. Jag vill hävda att det är självklart att man ska sätta namn eller logga på sin bild men inte så att den förstör helhetsintrycket. Varför visar man över huvud taget bilder på sin blogg eller hemsida kan jag då fråga mig? De som är värst på att sätta vattenstämplar eller stora loggar på sina bilder kan man ju aldrig öppna upp eller titta närmare på i alla fall. Med andra ord små (ursäkta ordvalet) skitbilder som jag överhuvud taget inte förstår varför någon skulle vilja sno eller använda. Tar jag en bild i ett stort format så lägger jag sedan ut den i ett mindre och förbehåller mig själv så klart rätten att behålla originalet i negativ, positiv eller digitalt original Kolla in mina två exempel och välj själv. Vilket tittar DU helst på? Med liten eller stor signatur. Om någon skulle vilja sno mina bilder måste man ju retuschera eller beskära vilket ändå förstör originalet och då är det ju inte min bild längre, eller.........................Thomas


2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är en tjej Kissies.se och hon är dum!

Anonym sa...

Kollar ju helt klart hellre på den understa bilden, med liten logga. Jag SKA lära mig att sätta in en logga på mina bilder, men har inte kommit dit än.
Är väldig nybörjare på PS...Tyvärr. Men på min blogg gör jag iaf bilderna mindre för att de inte ska va så attraktiva att sno.. Men bilderna på hemsidan sak få "min signatur" så småningom. ;o)