måndag 23 juni 2014

Städdag i Kalivia.


Startade min färd till Grekland i fredags klockan sju på morgonen för att ta TT-båten i Trelleborg klockan kvart över tre. Knappt en själ på E 4:an och fast det var tidig midsommar afton så det gick ju det också trots att jag hade förväntat mig köer och mycket trafik.
Sov ett par timmar i hytten under resan som tar 6 timmar och kom lite mosig fram till Tyskland. Efter lite ytterligare sömn (3 tim) vid gränsen till Tjeckien var det full fart ända till Makedonien där jag till slut med hjälp av två goda bira och en insomnings tablett sov i 6 härliga timmar. Sovplatsen i bilen är baksätet och det är ju tur att man är kort och har en Volvo och med en go kudde funkar det faktiskt riktigt bra. Tog ett stopp i det Makedonska bergen för där finns ett trångt pass som öppnar sig mitt i en tunnel och jag har alltid velat stanna där vattnet rinner igenom och bergen står höga på var sida.
Träffade en Turkisk familj på terminalen i Trelleborg som berättade att det skulle ta dem två dygn hem till Turkiet och då skulle dom en bra bit förbi Istambul och ja det är betydligt längre en min resa så jag undrar bara hur fort dom måste köra och hoppas de kom fram ordentligt. Min resa tog i alla fall från dörr till dörr 55 timmar ganska precis på minuten faktiskt.




Sitter och vilar lite i städningen av huset, all spindelväv är borta och golven dammsugna. Tvättmaskinen går varm och jag har tagit beslutet att rensa radikalt i bland sängkläderna som aldrig används utan bara ligger och samlar fukt under vintern.  Jag hinner knappt hänga tvätten för ens den är torr.




Min nya arbetsplats på övre våningen är ett behagligt inslag i huset och det kommer bli en del tid där under "mesimerin" helt klart.
Lite sorglig i sinnet är jag dock för det är öde hos min "favvo" tant i en av gränderna och hon har nog dött under vintern. Minns när vi hade vår första invigningsfest av huset och polisen kom och bad oss sänka ljudet och när jag dagen efter gick och bad om ursäkt till grannarna sa just hon " Ingen fest utan att polisen kommer!!). Ja hon är och var min favorit helt klart.

Inga kommentarer: