lördag 27 juni 2015

Folkomröstning i Grekland



Fick idag veta att man här i Grekland planerar en folkomröstning gällande regeringens ekonomi den 5 juli och jag undrar bara hur det ska gå till på så kort varsel. Ja sista ordet är nog inte sagt för hur ska man kunna mobilisera och administrera på lite drygt en vecka.

Nu vet jag inte i detalj vad som det Grekiska folket ska ta ställning till men jag följer så gott jag kan utvecklingen på TV och samtal med mina vänner. Lite svårt är det eftersom man på traditionellt sätt pratar i mun på varandra hela tiden.

To en tur till Limenaria och där finns två bankomater och i den ena var pengarna slut och den andra ville inte ta emot mitt Svenska Mastercard utan jag fick tömma mitt Grekiska konto som jag i vanliga fall bara använder som autogirokonto för mina räkningar här. Men det är ju lördag och Grekerna nervösa och tar ut pengar så på måndag räknar jag med att allt är okay igen.

Lite rörigt samtidigt som kvällen och lugnet lägger sig över byn och min gård utanför huset. Så nu ska jag ta en ouzo och kolla på U21 VM i fotboll mellan Sverige-Danmark. Må bästa lag vinna.


Inga kommentarer: