måndag 27 juni 2016

Tiden tickar





Tiden står stilla här i Kalivia men ändå tickar tiden och en sorgsen känsla drabbar mig när förändringarna slår till som en blixt från klar himmel och jag upptäcker att saker förändras......gillar inte sånt som när lokala tavernan slagit igen och jag får höra att paret som hade den separerat. Har ju själv varit i diket men va fan, här var det en institution och dit jag alltid brukade gå för en stunds snack eller bara med en gavros i tanken och en Mythos för att skölja ner med.

Stranden är i alla fall sig lik och vattnet lika turkost, ja bara skön att sträcka ut sig under vass parasollen med en frape som fortfarande kosta samma pris som jag vet inte när. Frågan är hur det blir med generalstrejk, nödlån och allt som meddelas på TV nyheterna här. Dom snackar så fort att jag fattar inte många procent av vad som sägs. Alexi Tsipras hänger på en skör tråd förstår jag dock även om han och partiet Syriza gör i mitt tycke det ända rätta på lång sikt. 

Var på banken idag och fick ett nytt Mastercard eftersom mitt gamla Visa började hänga på sista visan. På banken är det sig inte likt med mycket ny teknik som dörrslussen som kräver signaler för att öppna sig och jag ser att det ser knepigt ut för folket och själv får jag cellskräck innan dörren klickar till och jag kommer in i lokalen. Vill man uppdatera bankboken (stenåldern bara den) så trycker man in den i en maskin som stämplar aktuellt saldo i den och jag gör det för skoj skull. 53 Euro på kontot.......Nice!

Tiden står still men ändå inte.

Inga kommentarer: