fredag 19 juli 2013

Barberaren.




Barberaren Loukoumis i byn har klippt mig i flera år när jag är på Thassos. Efter honom och den andre barberaren i byn är det ingen i familjerna eller annan som visar intresse för att ta över och jag undrar i mitt stilla sinne vad jag och alla andra som brukar gå till dem ska göra när de lägger sax och rakkniv på hyllan. Det är med sorg i ögat jag ser det kommer att bli och att de snart inte kommer att klara av jobbet. Med 5 euro för en klippning och med otrolig omsorg som jag inte någonsin fått hos någon salong i Stockholm känner jag faktiskt oro.

Skymningen lägger sig över byn, ön och Grekland och det är diskat efter dagens/kvällens middag och Retsinan svalkar min törst efter dagens värme. Måste säga att denna sommar varit utan värme bölja och faktiskt svalare än på flera år. Turismen sviker ön trots att det bevisligen har blivit billigare att t.ex bo, äta och faktiskt leva här för en sån som mig. Ja då menar jag en som det inte går någon nöd på i vanliga fall alltså.

Måste vara något fel pårese själen i folk idag som inte vågar utmana, utforska eller ge sig ut på äventyr, NÄ! Det ska vara "all inclusive-skit" för folket idag och som jag sagt förut inte fan är det någon semester att förmedla till barnbarnen.

Så vad händer folk? Har ni blivit helt "up fuckade" eller?

Kommer ihåg min första utlandsresa som 14 årigt resesällskap till min ( då drygt 70 år) mammas mors syster Ewa som tog mig med till Malta av alla ställen i Världen. Hur jag sent på kvällen när hon somnat smög mig till "toppfloor" baren och drack gin och tonic och sedan inte kom ihåg hur jag kom till rummet igen.

Efter c:a en vecka av de två gick mammas moster in i en betong kruka och bröt benet och hamnade på sjukhus i Valetta och jag blev ensam kvar på hotellet utan pengar. Vi hade ju helpension med både frukost, lunch och middag så det gick ingen nöd på mig. Det här har jag aldrig berättat för någon och min saliga mor är ju död, men nån gång ska ju bli den första.

I år har vi bestämt att visa bildspel i byn med hjälp av gymnasieskolans (Limenaria) projektor i en affärslokal. Vi projecerar bilderna på spänd duk som en hederlig diavisning så att man ska se det från utsidan.
Det blir bara en kväll men inte viken kväll som helst utan på skördefesten som är ett av årets största event med hela huvudgatan full av bord, mat, musik och folk som ska hoppa över de traditionella eldarna som ska tändas längst med hela huvudgatan.

Så ingen kommer att gå miste om våra bilder eftersom lokalen ligger mitt på gatan. En riktig gammal hederlig "happening" så nu är det bara att ladda med bilder som jag i skrivande stund inte har en aning om vad det blir men vi får sitta några kvällar med våra hårddiskar och fundera!
Så om några dagar ska jag och Jojje Stratigentas inta lokalen och smygprova!!

Inga kommentarer: