fredag 30 augusti 2013

Äta måste man ju!!





I mina "hoods"  Hammarbyhöjden finns bara en matvaruaffär.....COOP, helt utan konkurrens!! När jag flyttade hit gick jag glad i hågen för att handla och fylla kyl och skafferi. Döm av min förvåning och förskräckelse när jag släpade hem den tunga kassen för 800 spänn! När jag tömt kassen och kollade in skåpen och kylen var det som inget hade hänt, kände mig robbad helt enkelt. Fick i min sorg över ett tomt kök tipset att åka till Hökarängen och en butik som heter Mat Dax. Sagt och gjort tog jag bilen och åkte till detta 40-tals centrum med alkare på varje bänk och spontan torghandel typ loppis av alla de slag.

Väl inne i affären upptäcker jag att den är fantastisk och vagnen fylls raskt utan att jag hunnit igenom frukt och grönt som ett paradis för en som gillar att gå på marknaden i Grekland. Väl vid kassan är det svårt att uppskatta "hur många påsar behöver jag"!! Tre sprängfylda kassar med vego, frukt, pålägg, mejerivaror, kött, konserver, alla tänkbara basvaror som tandkräm, tvättmedel, sköljmedel, toapapper, hushållspapper, diskmedel och mycket mycket mer som jag knappt orkar bära för observera.......ungefär samma summa som på MEDLEMSBUTIKEN COOP och när jag helt slut väl hemma och fått in allt i skafferi, kyl, frys och badrum är det smäckfullt. 

Lycka är att handla på (som någon kallade det) invandrarbutiken Mat Dax, det är inte bara prisvärt utan också exotiskt och känns inte som Sverige tack och lov.

Inga kommentarer: