fredag 4 juli 2014

Vänner i uppförsbacke!!



Besökte idag två av mina vänner i Limenas på ön Thassos som jag vet båda jobbar i uppförsbacke på Europas vackra bakgård. 
Grekiska keramikern Kostis och konstnärs vagabonden Robbie från Kroatien som båda får sin inkomst beroende av vad deras händer skapar. 
Kostis drejar i femte generationen fantastiska amforor, skålar, fat, koppar, tallrikar och mycket annat som han glaserar med egna glasyrer. Han har börjat tröttna och jag förstår honom samtidigt som jag tycker det vore en kulturgärning att kulturellt skattebefria honom och ge honom stöd att fortsätta sitt arbete i stället för som nu bara jobba, betala skatt och i stort sätt inte sälja nästan någonting. 
Själv har jag fyllt både mitt Grekiska hem som Svenska med brukskeramik och andra vackra saker och som han gjort och skulle jag jämföra med de priser jag betalar för handgjord keramik av denna utsökta kvalitet hemma i Sverige så är han sanslöst billig också.



Robbie från Kroatien där emot arbetar med att snida i marmor och tecknar kalasbra med krita som han kolorerar med akvarell från olika ställen runt ön han strövar som den vagabond han är och lever på nästan ingenting. Han lever i sitt hemland i oktober till april och bor sedan resten av året på ön med att snida, mål och ständigt vara orolig att polisen ska tjafsa med honom eftersom han säljer svart och utan tillstånd.



Jag hoppas i alla fall få med mig lite fina tallrikar när jag åker hem i augusti som kan både användas och pryda mitt hem i "hoodsen" Hammarbyhöjden i Stockholm.


Inga kommentarer: