lördag 12 juli 2014

Varför göra det svårt för sig??


Var idag en sväng till byn Theologos på en av öns bergssidor som är en av de äldsta bevarade byarna. Det är skönt att gå där och liksom bara finnas till och i gränderna träffa en eller annan person och slänga lite käft med, ja så gott jag kan vill säga.
Karaktäristiskt för husen där är alla de skifferstenar som ligger på taken i stället för takpannor, på mitt hus var det också sådana innan jag gjorde om och moderniserade med takpannor av traditionellt tegel.

Det är stundtals ganska vackert och pittoreskt men fan så opraktiskt och jag ser på många och då menar jag många av husen är slitna och skulle man lyfta dem som jag har gjort med mitt blir det både kostsamt och arbetsamt om man vill göra det i gammal stil. Det finns nog inte många kvar som över huvud taget behärskar den hantverks traditionen.




Kan bara konstatera att när jag bestämde att frångå de Grekiska traditionerna och göra VVS:n i nordeuropeisk standard och gräva ner 60 djupt och använda plaströr med 5 tums diameter för att slippa frysskador (blir faktiskt kallt här) och att slippa lägga bajspapper i en sopburk bredvid (BLÄ) toan, rena rama neandertalsfasoner. 

Kram från en Grekisk ö i det nord Egeiska havet!!

Inga kommentarer: