torsdag 7 september 2023


Ännu en dag med molntäcke över ön som fått en liten höstlik period men som skall enligt prognosen bli somrig igen. 

Vaknade ganska tidigt idag och tänkte sätta på en tvätt i maskinen men tyckte det inte lät som vanligt i apparaten. Inget eller dåligt tryck i vattnet signalerade maskinen och samtidigt hör jag en grävmaskin köra förbi huset och då anade jag vad som var på gång. 

Mycket riktigt, jag tog en promenad runt kvarteret närmast i byn och innan jag hunnit fram hör jag hur det grävs och snackas. 

Eftersom byn är så gammal och vattenrör hit och dit inte har lagts samtidigt utan görs vid behov och rören är så under dimensionerade och utav plast som inte klara trycket under marken uppstår det ofta brott eller läckage. 

Tog mig till grannbyn Limenaria eftersom min vän Molly med smyckes affären igår messade mig om att "nu hade ringen kommit". Ja jag köper en ring varje år och det har blivit som en grej jag inte kan vara utan liksom. Fåfänga kanske någon tycker medans jag ser det som en del av mitt Grekiska liv där ringarna binder ihop tiden för mig.

Träffade också min vän Nicos och hans flickvän Voula. Nicos som är fotograf och har fotobutiken i byn som jag alltid går förbi för lite snack om allt möjlig. Han tipsar ofta om konserter eller andra saker i Thasos kulturutbud.

Nu ett par timmar senare är det fixat med vattnet i Kalivia och tvättmaskinen är på igen så strax dags att bege mig till Café neon för en ouzo meze och några kapitel i boken jag läser just nu.






Inga kommentarer: