lördag 23 september 2023

 


Brukar stöta på min vän Makis på väg till bagaren, mataffären eller cafe neon. Han sitter under trädet utanför sitt hem, ja huset där hans mamma bor och hans pappa som inte lever längre men som var en av byns barberare dit jag styrde kosan för för klippning och rakning. 

Han jobbar hårt från tidig morgon till eftermiddag som så många andra greker faktiskt gör och sitter med en cigarett och slappar innan det är dags för middagsvila.

Ser på morgonnyheterna att det varit ett jordskred med gigantisk omfattning på E6:an hemma i Sverige där det meddelas att med säkerhet blir motorvägen avstängd under en lång tid för reparation och utredning.

Här på ön Thasos har hösten infunnit sig med mildare väder dock utan regn men med milda vindar och temperaturer runt 26 grader i skuggan och på natten sjunker termometern ner till dryga 20. Så ingen Ac behövs längre och det är ju bra för el-räkningen om inte annat.

Igår sprang en av de skygga katterna in i huset för att kolla läget och tog sig upp på övervåningen där han blev så stressad att han började klättra på myggnätsrullgardinen i ett av fönstren. Katastrof helt enkelt, jag fick kontakta "Patatolis" snickaren som kom och hjälpte mig att återställa nätet. Jag får helt enkelt bli försiktigare när jag öppnar dörren så inte någon av de lite vildare katterna smiter in.

Slutet gott allting gott men inte för fotbollstjejerna tyvärr. Kunde inte se matchen men förstod att det sista som hände i matchen var att domaren blåser straff till Spanjorskorna vilket betydde 2-3 till dem. Jävla skit helt enkelt.



Inga kommentarer: